PvdA: KOESTER NATUURPARK SLIKPOLDER

April 2017

Afgelopen donderdagavond 30 maart debatteerde de gemeenteraad over Natuurpark Slikpolder.

Namens de Belangengroep Slikpolder sprak Ferdi van Dongen in en mevrouw Stoop sprak in met de focus op het unieke domein van flora en fauna.

Beiden hielden een vurig pleidooi om te kiezen voor dijkversterking van de bestaande dijk in plaats van dijkverlegging. De PvdA is het roerend met hen eens.

Bewoners maken zich grote zorgen over de stijging van het grondwater. Planten in hun tuin overleven nu al vaak niet vanwege het water. Omwonenden vrezen dat door een dijkverlegging deze problemen alleen maar groter worden. Tevens maken zij zich zorgen over toename van de verkeersintensiteit en grote zorgen over het verloren gaan van natuurwaarden.

Deze zorgen zijn gegrond. Lokaal+ m.u.v. 1 raadslid, Keerpunt 74 en VVD Geertruidenberg dienden namelijk een wijzigingsvoorstel in om een ondernemer vanaf nu 2 jaar te geven om te onderzoeken om een jachthaven en veertig recreatiewoningen, Marina Resort Geertruidenberg, in dit natuurgebied te vestigen.

Deze partijen kiezen voor dijkverlegging. Van politieke voorstanders voor dijkversterking ontbraken 2 raadsleden. De SP vroeg daarop om het besluit uit te stellen. Een raadsmeerderheid steunde dit.

De PvdA hoopt van ganser harte dat de oorspronkelijk ingenomen standpunten van Lokaal+, Keerpunt 74 en de VVD zullen wijzigen en dat zij na een paar nachtjes slapen ook besluiten om deze unieke polder niet te verstoren met zulke intensieve recreatie.

Om met de woorden van Mevrouw Stoop te eindigen: Verkwansel uw laatste natuur-cultuur polder niet!

Mirjam de Groot-Platenkamp,

Fractievoorzitter PvdA Geertruidenberg

================================================================================

PROEF OMGEKEERD RESTAFVAL INZAMELEN

ALLEEN VOOR DE STERKSTEN
maart 2017

Burgemeester en wethouders van Geertruidenberg willen een andere manier van afval inzamelen. De plannen zijn door de gemeenteraad maar het onderwerp staat toch elke keer weer op de agenda.

Al die tijd lijkt het college, -afvalwethouder Kevin van Oort voorop- stokdoof voor de problemen die senioren, chronisch zieken en gehandicapten van de aanpak ondervinden.

In de proefwijken moet het restafval van alle huishoudens voortaan weggebracht worden naar een ondergrondse container in de wijk. Het overige afval kan net als in de rest van de gemeente worden aangeboden in de groene bak en in de oranje plastic zakken.

Voor dat tweede is het probleem niet onoverkomelijk groot. Het is zelfs zo, dat de inwoners van onze gemeente massaal gehoor geven aan het beter scheiden. Maar de aanpak zelf stuit op veel weerstand. Er hoeft alleen maar gewezen te worden op de petitie die door de actiegroep ‘Weg met de oranje zakken’ aan de gemeente werd aangeboden, ondertekend door ruim tweeduizend inwoners.

In de gemeenteraad heeft de PvdA al meerdere keren aandacht gevraagd voor de problemen waarvoor senioren, gehandicapten en chronisch zieken zich gesteld zien. De afvalwethouder wuift ze consequent en soms zelfs wat meewarig en lacherig weg en merkt fijntjes op “waar een wil is, is een weg”. Hij laat daarmee een flinke groep mensen volledig in de kou staan.

Zij moeten namelijk ook zelf hun zakken met afval wegbrengen. Met een rollater, krukken of zelfs in een rolstoel gaat dat vrijwel niet. Zelfs de “amper 100 tot 150 meter” die met de zak afval moet worden afgelegd, wordt haast schamper weggelachen. “Ze moeten toch ook boodschappen doen……” Het verschil is echter dat boodschappen ook aan huis bezorgd kunnen worden.

Er wordt fijntjes op gewezen, dat er “toch wel een buurman bereid is” of dat de mantelzorger dat afval ‘even’ weg kan brengen. ‘Even’ is in een jaar tijd wel heel vaak als steeds een zak restafval moet worden weggebracht. Niemand wil toch keer op keer om hulp vragen.

Doordat je slechts weinig afval kan dragen, zul je misschien nog meer dan andere inwoners naar de afvalbak moeten. Maar te vaak naar de afvalbak gaan, betekent dat je snel door je 78 tikken heen bent en dan wordt je gestraft.

En wat dacht de wethouder van het incontinentiemateriaal dat naar slechts een paar plaatsen in de hele gemeente kan en moet worden weggebracht? Dat afval kan je niet te lang thuis bewaren. De wethouder blijft ook daar doof voor, ondanks de vele malen dat ik aandacht heb gevraagd voor de problemen die zijn afvalinzamelingsplan voor veel mensen met zich meebrengt.

Als je als college, -afvalwethouder Van Oort voorop- naar draagvlak op zoek bent voor een nieuw soort afvalinzameling, die gericht is op beter scheiden en minder restafval, dan zoek je naar draagvlak onder alle inwoners. Iedereen telt toch mee!

Het geeft geen pas om de werkelijke problemen waarvoor senioren, gehandicapten en chronisch zieken zich gesteld zien, zo respectloos opzij te schuiven. Enig invoelend vermogen, respect tonen en deze doelgroep tegemoet komen en serieus te nemen is voor een GroenLinks wethouder toch niet teveel gevraagd?